Embraer dostarczył w ostatnich dniach kolejnego i zarazem ostatniego z zamówionych E195-E2 dla linii KLM Cityhopper. Najnowszy nabytek to także jubileuszowy 25. embraer nowej generacji E2, a także 70. E-Jet we flocie regionalnej linii.
Po udanym locie testowym i końcowej kontroli w fabryce Embraera w Brazylii, 25. egzemplarz E195-E2 dotarł na lotnisko Schiphol. To ważny moment w procesie odnawiania regionalnej floty KLM Cityhopper.
- Ten samolot jest prawdziwą wizytówką naszej floty KLM Cityhopper. Zużywa mniej paliwa i jest znacznie cichszy niż jego poprzednik. Ponadto ergonomicznie zaprojektowane fotele, zwiększona przestrzeń na nogi, porty USB i większe schowki nad głową zapewniają naszym pasażerom większy komfort. Odnowa floty pozostaje naszym priorytetem i już nie możemy się doczekać kolejnych kroków - powiedział Maarten Koopmans, dyrektor zarządzający KLM Cityhopper.
Kolejny samolot
E195-E2 dla KLM Cityhopper, to 25 egzemplarz tej maszyny i ostatni z zamówienia złożonego przez niderlandzką linię. Nowy E-Jet otrzymał rejestrację PH-NXZ (MSN 19020198), a
na pokład zabiera 132 pasażerów. Samolot bardzo przyda się przewoźnikowi w nadchodzącym sezonie zimowym, ponieważ obecnie aż pięć maszyn E2 (PH-NXA, PH-NXB, PH-NXD, PH-NXE, PH-NXG) jest zaparkowanych ze względu na problemy silnikami Pratt & Whitney. Według zapowiedzi powrócą one do latania dopiero w pierwszym kwartale 2026 r.
Warto dodać, że współpraca pomiędzy Embraerem i KLM jest długa i owocna. Zaczęła się w 2007 r., kiedy to linia złożyła pierwsze zamówienie na E-Jety E175 i E190.
Flota regionalna KLMMaszyny Cityhopper obsługują loty krajowe i regionalne, głównie dla linii KLM, a na pokład zabierają 132 pasażerów. Flota linii składa się obecnie z 70 embraerów: 17 E175, 28 E190 oraz 25 E195-E2. Przewoźnik zakończył na razie dostawy E195-E2, ale posiada jeszcze 10 opcji na zakup samolotów tego typu.
Odnowa flotyW ciągu najbliższych lat KLM zainwestuje 7 mld euro w odnowę floty. W przypadku tras europejskich obejmuje to nie tylko embraery E195-E2 obsługiwane przez KLM Cityhopper, ale także airbusy A320neo i A321neo, z których dziesięć zostało już dostarczonych. W przypadku lotów międzykontynentalnych KLM niedawno dodał do swojej floty nowe boeingi B787. Natomiast pierwszy airbus A350 ma pojawić się w 2026 r., a następnie w 2027 r. wprowadzone zostaną samoloty A350F. Samoloty te również znacząco przyczynią się do zmniejszenia emisji i poziomu hałasu.
E195-E2 - największy w rodzinie E-Jetów E2Embraer E195-E2, największy w rodzinie zmodernizowanych odrzutowców regionalnych E2, to równocześnie największy samolot kiedykolwiek produkowany w Brazylii. Samolot może przewozić do 146 pasażerów w konfiguracji jednoklasowej oraz 130 w konfiguracji dwóch klas. Maszyna została powiększona o maksymalnie 18 miejsc w stosunku do poprzedniego wariantu E195, posiada też zasięg większy o 450 mil morskich (833 km), który wynosi 2 600 mil morskich (4 800 km). Samoloty E2 są o ponad 20 proc. tańsze w użytkowaniu niż obecna generacja odrzutowców Embraera. Warto dodać, że podczas ostatnich Farnborough Airshow 2024 brazylijski producent ogłosił
serię modernizacji rodziny E2 oraz E175-E1.